Raya Lucky Draw Contest BEG LOUIS VUITTON bernilai RM6000


Raya Lucky Draw Contest daripada  Dexandra Perfume 

PROMOSI RAYA!!

Yang belum cuba , cuba dulu.. dari 6 june sampai 10 julai ni DEXANDRA buat jualan sempena bulan ramadhan dan puasa.

Dan lagi best, dexandra buat cabutan bertuah tau.. 10 pemenang dapat duit raya RM200 & 2 BOTTLE DEXANDRA. dan pemenang utama dapat BEG LOUIS VUITTON bernilai RM6000..

BELI & BERPELUANG MENANG..best ke best? best lah kan..
Tempoh Penyertaan : 1 - 30 June 2016


Cara untuk menyertai Raya Lucky Draw Contest daripada  Dexandra Perfume 


Promosi Raya Dexandra 1 botol jatuh harga RM55??


Ok, dengan ini, De'Xandra telah 'JATUHKAN' harga daripada RM65 sebotol kepada RM55 SEBOTOL KALAU KORANG BELI 2 BOTOL KE ATAS! Klau beli sebotol, harga menjadi RM60.. Tp buat apa beli sebotol, alang-alang beli lah 2 botol terus, JIMAT GILERR KOT.. tak beli sekarang, CONFIRM rugi lepas nie.. CONFIRM !

Untuk order boleh Whatsapp Tasha 013635165


Peah Queen Serbuk Mutiara Persis Korea





Peah Queen Serbuk Mutiara Persis Korea | Evolusi Kecantikan Terkini. Peah Queen sekarang ni sedang pecah panggung. Produk peah queen ni adalah formula asal atau kilang asal yang mengeluarkan produk yang pernah meletop-meletop dipasaran satu ketika. Kini kilang asal telah mengeluarkan produknya dgn jenama yag tersendiri.. Yang penting now everyone can peloles harga mampu milik. 

Untuk sebarang order dan pertanyaan boleh Whatsapp tasha 0136354165


Kini semua orang mampu Flawless Cantik Gebu dalam 30 hari

✔ pantang jumpa sachetnya asyik nak makan sebab sedap trang tang tang~
✔ Kesan cepat seawal 3-7 hari
✔ 100% asli dan selamat
✔ GMP, Halal JAKIM dan mematuhi kelulusan akta makanan!

Peah Queen Merupakan makanan tambahan

✔Membantu warna kulit lebih sekata
✔kulit lebih gebu bak kata org PELOLES

Apa yg terkandung dalam Peah Queen ?

Semestinya barangan terpilih yg terbaik
💝serbuk mutiara 
💝kolagen ikan salmon
💝asid hyaluronik gred A
💝vitamin E

Kesan paling cepat terbukti berkesan keatas pengguna dalam tempoh 24jam
Berdasarkan testimoni pelanggan kami















Cantik Bagaikan puteri,
Comel Bagaikan Bidadari,
Jelita Bak Permaisuri,
PEAH QUEEN
Evolusi Kecantikan Terkini




Untuk sebarang order dan pertanyaan boleh Whatsapp tasha 0136354165



Lipstik dan Personaliti?

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera. Lipstik dan personaliti? Hurm, perasan atau tak cara kita memakai lipstik juga melambangkan personaliti kita. Nak tahu anda jenis macam mana cuba tengok rupa bentuk lipstik anda sekarang. Ada 5 personaliti yang boleh kita lihat sama-sama.


Lipstik Bulat

Wah,ini ciri-ciri wanita pilihan ibu mertua.
So,para jejaka nak cari gadis dibuat isteri boleh tengok dari bentuk lipstik dia pakai nanti ye.



Lipstik runcing

ni tahap DIVA!
"Don't you ever messed up with me" (Kononnya)
But deep inside her heart,she's very lonely.Need someone to hug and hear everything about her.



Lipstik cengkung

Ini pula diam-diam ubi berisi.
Sesuaila jadi isteri kepada YB ke,kerana anda bersungguh apabila menjalankan tugas dan bijaksana dalam melontarkan pendapat.


Lipstik baru

Ini sama bentuk dengan lipstik tasha.. 
Kebanyakannya mungkin memiliki perniagaan sendiri di dalam bidang kreatif.




Lipstik rata

Bagi saya ciri-ciri wanita sebegini seorang yang caring dan ramai kawan-kawan akan suka sebab menjadi pendengar dan penasihat terbaik serta sikap kelakar semulajadi tu buat hilang stress

credit: Sarahata

10 Jenis Fobia

Jenis-jenis fobia | Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera. Setiap orang mesti ada fobia atau ketakutan kepada sesuatu kan. Ada jugak yang fobia biasa-biasa, dan ada jugak yang boleh memudaratkan diri. Tahu tak setiap fobia kita ni ada istilah yang tersendiri.

Ailurophobia - Fobia pada kucing

Androphobia - Fobia pada lelaki

Agoraphobia - Fobia pada tempat terbuka atau ramai orang

Altophobia - Fobia pada ketinggian

Amaxophobia - Fobia menaiki kereta

Astraphobia - Fobia pada petir atau kilat

Achluophobia - Fobia pada kegelapan

Acousticophobia - Fobia pada bunyi

Ataxophobia - Fobia pada benda yang bersepah atau tidak kemas

Athazagoraphobia - Fobia bila dilupa atau diabaikan

Anda fobia yang mana satu??





This entry was posted in

Tanda Lelaki Serius Menjadikan Anda Sebagai Isteri

Tanda Lelaki Serius Menjadikan Anda Sebagai Isteri | Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera. Ramai yang nak tahu macam mana tanda lelaki tu serius untuk jadikan anda sebagai isteri. Info yang ada ni merupakan hasil pembacaan tasha sahaja. Setiap orang mungkin tak sama tanda-tandanya. Ada yang lebih suka diamkan diri ketika bercinta, dah kahwin baru nampak sifat-sifat penyayang dia semua tu.

Sentiasa Membimbing

Lelaki itu akan cuba untuk membimbing perempuan tersebut untuk dijadikan muslimah dan bakal ibu yang baik. Lelaki akan membimbing melalui nasihat dan perbuatan.

Pendengar Yang Baik

Sentiasa menjadi pendengar yang baik. Walaupun apa yang dicerita tidak mempunyai kaitan dengan dirinya, dia akan cuba menasihati apa yang terbaik untuk setiap masalah anda.

Muhasabah Diri Dan Baiki Diri

Untuk memikul tanggungjawab sebagai suami dan ayah yang baik adalah sangat berat. Jadi, lelaki akan cuba untuk muhasabag diri untuk menjadi yang lebih baik.

Tabungan Khas

Kebanyakkan lelaki akan mula buat tabungan khas untuk kahwin. Bukan untuk semasa kahwin sahaja, tetapi untuk selepas kahwin jugak.

Menjaga Kehormatan Pasangan

Lelaki yang mencintai Allah SWT pasti akan menjaga hubungan dengan sebaik mungkin agar tidak berlandaskan nafsu.

Sentiasa Doakan Pasangan

Selalu akan selitkan nama pasangan dalam doa agar menjadi jodoh yang baik untuk rumah tangga yang akan dibina.

Setia

Dia akan bersungguh-sungguh untuk menghalalkan hubungan dan tidak akan memandang wanita lain. Dekat ka jauh ka dia akan sentiasa ingat pasangannya. Kalau jauh pun dia tak akan cari orang lain kalau dia bosan pun. 

Restu

Pastinya dia akan membawa anda untuk berjumpa dengan keluarganya. Restu ni penting dalam mana-mana perhubungan pun. Kalau tak ada restu terutamanya restu ibu bapa, susah nak dapat keberkatan dan kebahagiaan nanti.

Merisik Dan Meminang

Sekiranya lelaki sudah mampu dalam segala aspek, pasti lelaki akan berjumpa dengan keluarga anda untuk merisik dan meminang.



Seindah Takdir Cinta




Drama terbaru adaptasi novel Seindah Takdir Cinta karya Kamsiah Abu bakal mengisi slot Akasia TV3.

Drama terbitan Zeel Production Sdn Bhd itu diarahkan oleh Zulhuzaimy Marzuki dan skrip oleh Mufid Shuhaimi. Mengandingkan pelakon popular iaitu Amyra Rosli, Saharul Ridzwan dan Redza Rosli.

Akan mula bersiaran pada 25 Mei nanti, setiap hari Isnin hingga Khamis jam 7.00 malam di TV3.

SINOPSIS SEINDAH TAKDIR CINTA

Mia Karmila, anak gadis kesayangan Dato’ Kamal dan Datin Mariam yang biasa hidup dengan cara moden dan penuh kemewahan, langsung tidak menyangka pertemuannya dengan seorang pemandu teksi bernama Shahriman telah berjaya merubah keseluruhan cara hidupnya. Dari seorang gadis moden dan sosial telah dalam sekelip mata mahu berjihad mengumpul saham akhirat. Tanpa mereka sedari, melalui beberapa pertemuan yang tidak pernah dirancang telah membenihkan bibit-bibit cinta yang tulus dalam hati mereka.

Manakala Adrian, satu-satunya anak lelaki Tan Sri Affendy dan Puan Sri Zalina terus tidak berputus asa untuk menjinakkan Mia Karmila sebagai kekasih yang dapat memenuhi kerakusan nalurinya sebagai seorang lelaki mancho, bergaya dan kaya raya, walaupun ramai perempuan lain yang lebih dari bersedia untuk memenuhi segala kehendak Adrian itu.

Perubahan sikap Mia Karmila benar-benar mencabar kelelakian Adrian sehingga dia bertekad, walau apa jua pun syarat yang diminta oleh Mia Karmila, Adrian tidak peduli. Yang pasti Mia Karmila mesti jadi miliknya. Tekad Adrian menjadi bertambah kuat apabila kedua ibu bapanya dan juga ibu bapa Mia Karmila bagaikan menggalakkan dan merestui niatnya itu.

Dalam kepayahan dan kepiluan yang mencengkam jiwa, Mia Karmila terpaksa juga akhirnya menerima ijabkabul Adrian apabila lelaki itu telah berjaya memenuhi setiap syarat yang dipintanya. Pilu di hati Mia Karmila bertambah parah apabila mengetahui bahawa Shahriman bagaikan dalang yang membolehkan Adrian menikahinya. Siapakah Shahriman sebenarnya

Namun hanya ALLAH yang sesungguhnya maha mengetahui segala apa yang diaturkannya. Adrian terpaksa di masukkan ke hospital sebaik sahaja dia dan Mia Karmila dinikahkan. Sebagai seorang gadis solehah, Mia Karmila sedar akan tanggung jawabnya di sisi Adrian kini seandainya Syurga ALLAH adalah tujuan destinasinya.

Dengan itu Mia Karmila bertekad menjadi seorang isteri yang sentiasa diredhai oleh suaminya untuk mendapatkan Syurga ALLAH itu. Maka dengan seikhlas hatinya Mia Karmila cuba melupakan Shahriman dan terus tabah menjaga Adrian di hospital.

Bagaimanakah dapat Mia Karmila meneruskan hari-hari kehidupannya menjaga Adrian di hospital manakala hubungan Shahriman dengan keluarga Adrian semakin rapat, dan dengan itu juga membuatkan dia dan Shahriman sering bertentang mata.

Ia juga bagaikan luka lama berdarah kembali bagi Shahriman ketika menemankan Adrian dan Mia Karmila serta ibu bapa mereka menunaikan Ibadah Umrah di Mekah. Shahriman benar-benar tidak mampu lagi untuk terus menyorokkan segala derita jiwa dan hatinya yang gersang selama ini apabila melihat gadis yang pernah bertahta di hatinya itu menerima segala ujian dan dugaan ALLAH dengan begitu ikhlas dan tulus.

Demi cintanya pada Mia Karmila yang tidak pernah luak walau sezarah pun, Shahriman terus berusaha untuk mendapatkan kembali cinta itu walau pun dia tahu cinta Mia Karmila kini hanyalah untuk Adrian apabila kedua suami isteri itu mengakuinya di hadapan Baitullah.

Berjayakan Shahriman memujuk dan mendapatkan kembali cinta Mia Karmila yang pernah direlakannya untuk diberikan kepada Adrian?


This entry was posted in

Manusia Dengan Kebolehan Luar Biasa

Manusia Dengan Kebolehan Luar Biasa | Jom kenali manusia yang mempunyai kebolehan luar biasa.


Dean Karnazes 

Mempunyai kebolehan bermarathon berhari-hari tanpa perlu tidur. Pada 2005, Dean berlari sejauh 560 KM dalam masa 80 jam dan 44 minit tanpa tidur. Dia juga boleh bermarathon untuk 50 hari berturut-turut. Dean mempunyai kebolehan ini kerana ototnya tidak letih sebagaimana otot manusia normal


Velu 

Mempunyai kebolehan menarik berat beratus-ratus tan dengan menggunakan giginya dan memegang rekod dunia tren terberat yang p

Rekod luar biasa ini dipegang oleh Velu Rathakrishnan yang menggunakan giginya untuk menarik dua gerabak kereta api komuter KTM dengan berat keseluruhan 260.8 tan. Velu berjaya menarik gerabak itu sejauh 4.2 meter di landasan Stesen Kereta Api Kuala Lumpur pada 18 Oktober 2003.



Wim Hof 

mempunyai keistimewaan dari segi pengeluaran haba oleh badannya. Pernah muncul dalam episode Ripley's Belive It or Not, Wim Hof yang digelar sebagai "Iceman" boleh mengawal sistem badannya untuk tahan ketika suhu sejuk melampau.

Hof pernah memanjat Gunung Kilimajaro denga hanya memakai seluar pendek, menghabiskan marathon dalam suhu -20 darjah celcius dan boleh bertahan di dalam ais selama 1 jam 13 minit.


Veronica Seider 

memegang rekod dunia apabila boleh mengenalpasti objek kecil tanpa sebarang bantuan dari teknologi.

Pada 1972, Universiti of Stuttgart melaporkan salah seorang dari pelajarnya, Veronica Seider, mempunyai penglihatan yang 20 kali lebih baik dari orang normal. Contohnya, dia boleh mengenal pasti wajah seseorang dari jarak lebih 1.6 KM. 



Isao 

mempunyai daya refleks yang luar biasa sehinggakan dia mampu membelah peluru di udara menggunakan pedang.

Isao, seorang guru dalam seni mempertahankan diri Jepun, Iaido, memegang rekod dunia untuk kebolehannya itu



Al Herpin 

adalah seorang rakyat Amerika yang diberi jolokan lelaki yang tidak pernah tidur. Al Herpin mendakwa dia diserang kes insomnia yang jarang berlaku, menyebabkan dia tidak boleh tidur.

Pakar medikal yang ingin mengetahui kesahihan tentang dakwaan Al Herpin terkejut apabila mendapati rumahnya tidak mempunyai katil perabot untuk tidur melainkan sebuah kerusi malas. Al Herpin berkata dia hanya menggunakan kerusi malas itu untuk berehat selepas pulang kerja, kemudian membaca di atas kerusi malas itu sehingga subuh sebelum pergi kerja semula.


Liew Thow Lin 

Lelaki yang dikenali sebagai manusia magnet ini mempunyai keupayaan unik melekatkan objek besi di badannya.

Apa yang memeranjatkan, Liew boleh melekatkan besi seberat 36KG di badannya. Laporan menyatakan, setelah kajian dilakukan oleh pakar, didapati badannya tidak mempunyai sebarang unsur magnetik. Namun kulit Liew dikatakan mempunyai daya geseran yang tinggi sehingga menyebabkan 'suction effect'.







Selamat Hari Guru 2016 | Guru Pembina Negara Bangsa

bakal cikgu anak awak

Selamat Hari Guru 2016 | Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera. Untuk julung kalinya tasha mengucapkan selamat hari guru buat kedua ibu bapa tasha yang merupakan guru pertama yang banyak bersusah payah membesarkan tasha. 

Dan juga buat guru-guru yang pernah mengajar tasha dari tadika sehinggalah pensyarah di UPSI. Alhamdulillah, berkat tunjuk ajar dan didikan semua, tasha berjaya berada di tahap ini. Walaupun ada pahit manisnya dalam meniti liku-liku. 

Bila dah lama meninggalkan alam persekolahan, kenangan yang paling manis adalah saat bersama rakan-rakan dan guru-guru. Saat kena denda ramai-ramai, mandi air katak berjemaah, cerita hantu malam-malam, menyanyi tengah malam. Bila dah habis zaman sekolah mana nak cari dah kenangan macam dulu. 

Tak lupa jugak bila ada detik-detik touching dengan cikgu, jatuh bangun cikgu yang selalu bagi semangat dan dorongan. Adakala dipinggirkan cikgu juga yang setia ada memberi sokongan. 

Alhamdulillah, bila semakin dewasa kita semakin mengenal erti kehidupan. Dimana kita boleh bangun bila jatuh sendiri. Kita boleh berjalan sendiri bila tiada yang mengiringi. Dan menjadikan hati lebih kuat dan tabah.

Terima kasih cikgu!
Terima kasih kerana bersusah payah mendidik budak degil ini menjadi seperti sekarang ^^

Tanpa anda semua, tiadalah saya disini. 

Tadika Kemas Kg Selat Bagan Nyior (1997-98)
Sekolah Kebangsaan Selat Bagan Nyior (dari Pra sekolah 1999-2005)
Sekolah Menengah Kebangsaan Langkawi (2006-2010)
Sekolah Menengah Kebangsaan Mahsuri (2011-2012)
Universiti Pendidikan Sultan Idris (sekarang)

Inshaa Allah bakal guru anak-anak anda suatu hari nanti..

Born To Be A Great Teacher.




4 Jenis Kawan Yang Harus Kamu Hati-Hati



4 Jenis Kawan Yang Harus Kamu Hati-Hati | Persahabatan terjalin apabila kita dan seseorang itu sedia menerima untuk mengenali sesama sendiri dan akan membantu jika mempunyai waktu dan kemampuan. Ada yang berkawan dari sejak kecil, ada juga yang berkawan dari sejak sekolah, Universiti, tempat kerja dan secara rambang.

Setiap kawan yang kita perolehi membawa karakter yang berbeza. Sedar tak  dalam banyak-banyak kawan kamu miliki itu, salah sorang mesti ada perangai yang kurang kurang menyenangkan. Sekali gus, menyebabkan persahabatan kamu itu tidak seronok seperti kawan yang lain. Terdapat empat jenis kawan yang harus kamu hati-hati. 

Hati -Hati Dengan Orang Yang Tidak Menghargai

Setiap kali berjanji dia selalu lambat, malah kadang-kadang dia batalkan perjanjian itu tanpa memberi alasan yang kukuh dan jelas. Kawan seperti ini hanya mencari kamu jika perlu tetapi apabila kamu memerlukan seseorang, dia pula hilang entah kemana. Orang seperti ini terlalu memerlukan pengikut atau 'pak turut', bukan sahabat yang seperti kamu fikirkan.

Hati -Hati Dengan Orang Yang Kaki 'Pau'

Pasti ramai mempunyai kawan seperti ini, yang sering meminta atau meminjam sesuatu dari kita tetapi terlupa untuk kembalikan semula. Jika kamu mempunyai kawan seperti ini, kamu harus berhati-hati agar kamu tidak mengalami masalah terutama masalah kewangan.

Apabila kamu memberi sesuatu kepada si dia walaupun bagi kamu hanya pinjaman atau sementara tetapi apabila kamu mahukan semula, pelbagai alasan akan diberi olehnya. Dan lama kelamaan, si dia pun terlupa untuk kembalikan apa yang kamu pernah beri dahulu. Berhati-hati!

Hati -Hati Dengan Orang Yang Suka Mengarah

Ramai yang tidak suka diarah dan paksa untuk melakukan sesuatu. Tetapi, kamu pasti akan mempunyai kawan seperti ini yang suka mengarah atau asyik dia sahaja berkelakuan seperti 'ketua' yang semua perlu mengikut apa yang dia kata, bukan?

Orang seperti ini kamu harus bersifat keras dan tegas. Jangan terlalu mengikut kehendaknya. Barangkali kamu pasti akan menanggung risiko apabila mengikut sesuatu perkara yang kamu tidak ingini.

Hati -Hati Dengan Orang Yang Psiko

Dengar pada nama sahaja kamu sudah tahu ia tidak mendatangkan faedah dan kebaikan kepada kamu untuk menjalinkan persahabatan dengannya. Selalunya orang seperti ini akan menggunakan kamu semata-mata untuk cover kerjanya atau perbuatan yang mendatangkan kebaikan kepadanya sahaja.

Cara permintaannya sangat manis dan pandai berlakon di depan kamu agar permintaannya mudah tercapai. Dia ternyata menyusahkan kamu dan membuatkan kamu tidak boleh menolak permintaannya kerana takut dianggap bukan kawan lagi.

credit : remaja


Rahsia Senyum Yang Perlu Anda Tahu



Rahsia Senyum Yang Perlu Anda Tahu | Senyum adalah riak wajah yang ditunjukkan manusia biasanya ketika sedang bergembira. Namun, senyum bukan sahaja ditunjukkan dengan mulut tapi boleh juga dengan pipi dan mata.

Orang tersenyum kerana banyak sebab, misalnya kerana jenaka atau tersenyum ketika gambar diambil. Namun, kadang-kadang orang tersenyum untuk menutup perasaan yang memalukan. 

Senyum sering boleh digunakan sebagai tanda keyakinan diri, tanda persetujuan atau sebagai tanda kebahagiaan. Nabi Muhammad s.a.w. pernah berkata bahawa "Senyum kepada saudaramu adalah sedekah".

Senyum dan Mood

Semasa seseorang itu senyum, 16 otot muka digerakkan untuk membentuk senyuman manis berbanding 43 otot digunakan apabila muka seseorang itu masam. 

Senyum juga juga merangsang pengeluaran endorphins, iaitu sejenis bahan kimia yang dihasilkan oleh otak untuk mengurangkan rasa sakit.

Senyum mampu mengubah mood kita. Dalam bidang psikologi terdapat teori yang disebut 'maklumbalas wajah' (facial feedback). Hipotesis ini menegaskan bahawa 'pergerakan wajah secara sendirinya menyediakan maklumat persekitaran yang lengkap untuk menentukan pengalaman emosi'. 

Menurut Davis dan Palladino, ia bermaksud maklumbalas dari ekspresi wajah seseorang akan mempengaruhi emosi dan perlakuannya. Berdasarkan teori ini maka boleh disimpulkan bahawa mood seseorang boleh ditingkatkan dengan senyuman. 


Senyuman Duchenne

Guillaume Duchenne (1806-1875), ahli neurologi Perancis merupakan seorang pakar dalam elektro-diagnosis dan elektro-terapi telah membuat kajian berkaitan senyuman. Beliau telah membuat perbandingan anatomi terhadap senyuman asli dan senyuman palsu. 

Berdasarkan keputusan yang diperolehi, beliau mendapati bahawa senyuman sebenar yang terhasil daripada rasa gembira dan bahagia bukan sahaja menggerakkan otot-otot di bahagian mulut, malahan juga otot di bahagian pipi dan mata. Berbanding senyuman palsu yang hanya melibatkan otot sekitar mulut. Senyuman Duchenne (Duchenne smile) telah diambil bersempena nama beliau.


Hidup Hingga 80 Tahun!

Satu lagi kajian berkaitan senyuman telah dilakukan oleh penyelidik-penyelidik di Wayne State University, Michigan terhadap 230 orang pemain besbol yang tercetak gambar mereka di majalah Baseball Register pada tahun 1950an. 

Penyelidik membahagikan mereka kepada tiga kumpulan iaitu tidak senyum, senyum separuh iaitu hanya otot mulut sahaja yang terlibat dan tersenyum lebar iaitu dengan mengangkat otot pipi dan sekitar mata. Kemudian para penyelidik membandingkan gambar dengan jangka hayat pemain. 

Didapati bahawa bagi kategori 'tidak senyum' secara puratanya hidup sehingga 72.9 tahun, kategori 'senyum separuh' purata hidupnya 75 tahun sedangkan mereka yang dalam kategori 'tersenyum lebar' hidup sehingga umur 80 tahun secara puratanya! Tujuh tahun lebih lama berbanding rakan-rakan mereka yang tidak senyum. 

Kajian yang diterbitkan dalam jurnal Psycological Science ini menegaskan bahawa senyuman palsu tidak menyumbang kepada kesan yang sama.

credit: remaja


10 Tips Hilangkan Nervous Ketika Presentation


“Alamakkk esok nak presentation lah! Takutnya...”

10 Tip Hilangkan Nervous Ketika Presentation | Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera. Tasha percaya pasti semua pernah mengalami situasi seperti ini saat kita perlu melakukan 'presentation' di hadapan khayalak ramai. Terutamanya pelajar macam tasha..

Tapi, jangan risau! 

Ada 10 tips yang tasha akan kongsikan untuk meningkatkan tahap keyakinan dan nampak lebih tenang. 

1) Fahami dan dalami slide yang kamu bakal bentangkan. Kalau tidak keberatan, cuba berlatih buat presentation beberapa kali agar sebutan dan percakapan kamu jelas dan lancar.

2) Pakai pakaian yang kamu selesa dan kemas. Jangan jadikan ia sebagai peluang untuk kamu memperagakan fesyen dan gaya.

3) Perlu di ingat, tujuan utama yang harus kamu lakukan adalah untuk menyampaikan sesuatu maklumat pada pendengar. Jadi pastikan segala maklumat yang kamu masukan dalam slide ringkas dan mudah di fahami.

4) Minum air putih dan tarik nafas sedalam-dalamnya sebelum mulakan presentation. Keadaan ini akan membuatkan kamu lebih tenang dan berada dalam keadaan yang terkawal.

5) Cuba berlatih di hadapan cermin. Pastikan kamu bercakap dalam keadaan tersenyum bukan berkerut. Ini kerana, apabila kamu berkerut, kamu akan membuatkan penonton kamu rasa lebih tertekan dan tidak selesa dengan kewujudan kamu di hadapan mereka. Oleh itu, senyuman mampu membuatkan penonton memberi feedback yang positif.

6) Hati-hati, ada sesetengah pihak memang menunggu peluang untuk ‘menghentam’ kamu. Jadi cuba minimalkan segala kesalahan dan jika ada masalah yang timbul bertenang dan jangan terlalu panik.

7) Bagi sesetengah pihak, eye contact sangat penting saat membuat presentation. Tetapi, jika terlalu banyak membuat eye contact juga boleh membuatkan kamu hilang fokus dan rasa lebih gugup. Jadi, tiada salahnya jika kamu tetapkan satu titik fokus agar hilangkan rasa gugup.

8) Sesuaikan gaya bahasa kamu dengan penonton yang ada. Jika banyak golongan muda, pastikan bahasa yang kamu guna mudah di fahami dan lebih bersahaja. Jika banyak dewasa gunakan bahasa yang lebih formal dan teratur.

9) Ketika membuat presentation jangan lupa selitkan sekali elemen-elemen lawak dan mencuit hati. Jadi, penonton tidak akan bosan dan hilang minat mendengar segala maklumat kamu.

10) Jika kamu jenis yang gugup. Saat memberi ucapan / membuat presentation cuba gengam sesuatu seperti klip kertas, tisu, pen atau apa sahaja yang boleh membuatkan kamu rasa lebih yakin. Tetapi perlu di ingat, sebolehnya jangan sampai orang tahu yang kamu sedang menggengam sesuatu ya.